دستورالعمل جدید جلوگیری از چاقی و مدیریت آن در افراد بالغ در کانادا

26 ژانویه 2015- دستورالعمل جدیدی برای کمک به پیشگیری از چاقی و مدیریت آن در بیماران بالغ در کانادا تدوین و ارائه گردید در این دستورالعمل، توصیه های جدیدی درباره اندازه گیری نمایه توده بدنی و مدیریت و تغییر رفتارهای افراد برای کمک به افراد دارای اضافه وزن یا چاق به منظور کاهش وزن ارائه شده است. این دستورالعمل برای پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی تنظیم شده است و در مجله CMAJ(مجله انجمن پزشکی کانادا) منتشر گردید.

چاقی به یک مشکل عمده بهداشتی در جوامع تبدیل شده است زیرا اضافه وزن یک فاکتور خطر مهم برای بیماری قلبی، دیابت، سرطان، آرتروز (ورم مفاصل) و دردهای کمر و پشت است.

تنها در کانادا از سال 1978 تاکنون تعداد افراد بالغ چاق تقریباً دو برابر شده است ( از 14 درصد به 26 درصد) و بیش از دو سوم مردان کانادایی (67 درصد) و بیش از نیمی از زنان کانادایی (54 درصد) اضافه وزن داشته یا چاق هستند.

حدود دو سوم از افراد بالغ دارای اضافه وزن یا چاق در نوجوانی دارای وزن طبیعی و سلامت بودند اما در بزرگسالی دچار افزایش وزن شدند ( حدود 0.5 تا 1 کیلوگرم در هر دو سال بطور متوسط به وزنشان افزوده شده است) بنابراین مدیریت افزایش وزن حتی اگر افزایش وزن بسیار جزئی باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 به گفته دکتر Brauerمدیر کار گروه مبارزه ضربتی با چاقی: افزایش بی سر و صدای وزن به سرعت اتفاق می افتد اما اغلب تا زمانیکه دیگر خیلی دیر شده است فرد به آن توجهی نمی کند. افزایش وزن با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن همراه است، بهمین علت پیگیری منظم وزن بیماران توسط پزشک ضرورت دارد و درصورت لزوم پزشک باید با بیمار برای اتخاذ یک استراتژی مناسب برای مدیریت وزن اضافه صحبت کند، زیرا از این طریق پزشکان می توانند به بیماران خود در کاهش وزن و در حالت ایده آل از بروز خطرات همراه با چاقی جلوگیری کرده یا مشکل موجود را درمان کنند.

توصیه های کلیدی ارائه شده از سوی گروه مبارزه ضربتی با چاقی بشرح زیر است:

·                 نمایه توده بدنی باید در معاینات مراقبتی اولیه محاسبه شود تا به بیمار برای جلوگیری از چاقی یا مدیریت آن کمک شود.

·                 پزشکان مراقبت های اولیه نباید به افراد بالغ دارای وزن طبیعی، برنامه های سازمان یافته ی رسمی برای جلوگیری از افزایش وزن بدهند.

·                 پزشکان مراقبت های اولیه باید برای افراد بالغ دارای اضافه وزن یا چاق، برنامه های ساختارمندی را برای تغییر رفتارها بمنظور کمک به کاهش وزن بخصوص در افرادیکه در معرض خطر زیاد ابتلا به دیابت هستند، توصیه کنند.

·                 نباید بطور روتین داروهایی برای جلوگیری از افزایش وزن برای افراد تجویز شود.

مداخلات رفتاری ساختارمند برای کمک به کاهش وزن شامل یک سری جلسات مشاوره است که در آن بروی ایجاد تغییرات تغذیه ای، انجام فعالیت بدنی و ورزش بیشتر و تغییر شیوه زندگی تأکید می شود. این رویکرد ممکن است شامل ترکیبی از مشاوره، آموزش و تغییرات زیست محیطی باشد. ایجاد انگیزه برای بیماران عامل کلیدی در موفقیت مداخلات رفتاری است.

مداخلات رفتاری به منظور کاهش وزن نیاز به تعهد بلند مدت به تغییر رژیم غذایی ، عادات ورزشی و  فعالیت بدنی دارد. دکتر Thombsیکی از اعضاء این گروه معتقد است ارزش ها و ترجیحات، تجربیات مربوط به کاهش وزن قبلی، محرکهای شخصی و موانع، حمایت اجتماعی و منابع عملی بر تصمیماتی که درباره این مداخلات گرفته می شود، تأثیرگذار هستند.

برای تعیین بهترین رویکرد در این زمینه، پزشک باید با بیمار مشورت نماید. کالج پزشکان خانواده در کانادا از این دستورالعمل بالینی که براساس بهترین شواهد موجود برای پیشگیری و مدیریت چاقی تدوین شده است، تقدیر کرده است.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150126124558.htm